Translation

To read this page in english or any other language, please see the bottom of this page.

torsdag 20. oktober 2011

Speed of light

Det var så vidt begynt å lysne da vi, klokken kvart på åtte, var med Kåre Olav og hentet en kano. Kanoen festet vi på biltaket og kjørte den til elven Sømåa. Deretter ble vi kjørt til plassen der vi avsluttet turen i går. Vi satte i marsj. Etter 1,2 mil var vi fremme ved Sømåa der kanoen lå.

Været kunne fint ødelegge for oss i dag. Selv om Isteren er langt mindre en Femunden er det fremdeles et nord-syd-vendt vann og nærmere to mils lengde. Ved å padle ville vi spare over fem kilometer og mest av alt - de asfalthatende bena våre. Hvis vinden dreide sydlig ville vi imidlertid måtte avbryte padlingen ganske snart. Vi var spente da vi la fra land.

Heldigvis startet turen ned Sømåa helt perfekt. Snøværet vi hadde på veien opp forsvant til fordel for blå himmel, og vinden utebele foreløpig.

Vi padlet forbi svaner og en mengde ender - mutters alene. Da vi forlot Sømåa og entret Isteren kjente vi vinden i ryggen og kunne puste lettet ut. Nordlig vind ville bygge opp en del sjø, men samtidig skyve oss fremover mot målet.

Ved å bruke øyer, nes og lé side av vannet klarte vi å unngå bølgene. Vi registrerte at farten var bra. Vi tok en liten rast og tittet i kartet, vi var over halvveis allerede - vi besluttet å vente med lunsj til vi kom frem. Kvart på to dunket kanoen inntil bryggekanten ved Gløtberget. Da hadde vi klart å forflytte oss 2,8 mil på nøyaktig fem timer - inkludert pause!

Gjennomsnittsfarten over Isteren lå på nesten 5,5 km/t.

Sånt kan vi like. I morgen er det hviledag og fårikålfest - moren og stefaren til Roar kommer opp og hilser på. Stas.

Vi merker at vi nærmer oss målet og kjenner oss rastløse ved tanken på en hviledag - men morgendagen blir travel nok. Vi skal kjøre rundt og samle sammen depotet vårt, som har blitt noe spredt på grunn av at vi la om ruta for litt siden. Morgendagen vil altså bli brukt til planlegging og ompakking av sekker. Det er lenger mellom overnattingsstedene i en periode nå og dessuten kan vi ikke fri oss fra å savne teltet og den friheten det gir.

Vi skal forsøke å få lagt ut en del bilder fra Gløtberget, og anbefaler stedet på det varmeste. Under fire timer å kjøre fra Oslo til en virkelig perle!